tirsdag 1. oktober 2019

Lykken på landet i lyd og bilde

I studiets andre periode leker vi med lyd og bilde. Jeg har derfor valgt å skildre en av mine absolutte gåturer som starter og ender i huset jeg bor i. Jeg har valgt å gi prosjektet navnet "Lykken på landet", på instagram er #lykkenpålandet en av mine favoritter. Det er hyppig i bruk. Og livet på landet er for meg fylt med lykke og ro i sjelen, noe jeg har forsøkt å gjenskape i lyd og bilder.


Før jeg lagde filmen som presenteres i TikTok skisserte jeg planen min i et tankekart. De fire bildene i midten har jeg tatt tidligere, mens bildene rundt er fire av ti bilder jeg har tatt med i klippet på TikTok. Jeg har på tankekartet vist først originalbildet og så lagt det redigerte bildet inntil.




Før jeg la bildene sammen til en film redigerte jeg hvert av dem i Pixlr. Da justerte jeg "exposure"/lukketid, "contrast"/kontrast, "shadows"/skygger, "vibrance"/vibrasjon og "temperature"/temperaturen. Inne i TikTok valgte jeg å legge på filteret "Landscape" B2. Jeg ønsket å gjøre bildene varmere og mykere, noe jeg synes disse effektene kombinert fikk fint frem.

Lydene tok jeg opp på turen, i lydklippet har jeg klippet dem sammen i kronologisk rekkefølge slik de vil fremstå naturlig på turen.

Dette er første utkast av filmen, etter å ha lest tilbakemeldingene og jobbet mer med lydene i iMovie har jeg laget en ny versjon som når har erstattet den forrige utgaven. 


Denne tenker jeg er min endelige film. 

10 kommentarer:

  1. Fine bilder du har valgt. Lydene passer til bildene. Og bra at du har klart å lage den så kort, det syntes jeg var utfordrende. Fremovermelding: kanskje den ene fossefalllyden kunne vært litt lavere?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding :) Jeg tok ditt innspill på lyden og justerte litt på flere av dem.

      Slett
  2. Bra utvalg av fotografier fra et flott landskap. Likte veldig godt bevegelsene du har gitt til bildene. Lydbildet hang veldig godt sammen med filmen. Litt enig i at lyden fra fossen ble litt høy/skarp. Sleit litt med det samme selv og fant et verktøy som heter ton inn/ut. Det gjorde starten på et av mine lydklipp litt mindre hard i overgangen mot det neste klippet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for konstruktiv tilbakemelding. Jeg fant ikke ton inn/ut på iMovie, men hvert lydklipp kunne justeres lyden på og det benyttet jeg meg av for å redigere en ny utgave av filmen.

      Slett
  3. Fine bilder og fine lyder (ja, litt høy foss), og jeg syns du greide å få en ro over filmen, på tross av at den er så kort.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg ønsket å formidle roen og opplevelsen av harmoni som jeg føler på når jeg går turen min.

      Slett
  4. Fin film, her får du formidlet mye rolig og god stemning på kort tid.
    Et tips til forbedring er å få bedre overgang mellom lydene, slik at de går over i hverandre. Det gjøres med verktøyet Harald har tipset om, på begge ender av lydene. Jeg ser ikke hvilket redigeringsverktøy du har brukt, men det burde gå an å legge lydene i ulike lag, slik at den neste starter før den forrige slutter og lydene da går over i hverandre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Grunnet alle begrensningene i Chromebook-verden min brukte jeg iMovie til å redigere. Der kunne jeg justere volumet på hvert lydklipp, det gjorde jeg og jeg synes det ble bedre. Først var jeg veldig i tvil om jeg skulle redigere lyden, ettersom alle lydene var helt naturlig tatt opp underveis i løypa hadde jeg litt tanke om å beholde de slik. Når fossen er så kraftig som den var denne dagen er det ganske overraskende å komme til den på turen og oppleve hvor mye lyd en liten foss kan skape.

      Slett
  5. Fin fremstilling av livet på landet. Jeg syns du har funnet passende lyder som er tilpasset hvert bilde. Elsker sauebjelle lyden :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Jeg også elsker lyden av sauebjellene. De er beroligende og glade føler jeg.

      Slett