torsdag 31. oktober 2019

Utstilling - "kan du tro på det du ser?

Til min tredje periode på studiet har jeg valgt den andre oppgaven på 5-10. trinn.
Oppdraget er å lage en fysisk utstilling på skolen. Jeg skal bruke flere forskjellige fotografier som er funnet på frie delingstjenester. Jeg har valgt å bruke pixabay.com. Jeg skal bearbeide bildene slik at de forteller en ny og annerledes fortelling eller budskap enn det de gjorde i utgangspunktet.

Teamet jeg har valgt er
"Kan du tro på det du ser?"

Mystifistisk
I det første bildet har jeg valgt å leke med motiver som er kjente her i Rogaland og kombinert det med nordlys. Jeg er ikke ferdig med bildet fordi jeg sliter med å få til mykere overganger. Men jeg har gjort en god start. Jeg har kombinert tre bilder, men jobber med dem i sju ulike lag.



Disse tre bildene har til sammen blitt til bildet under


Jeg har jobbet mye for å få havet til å slutte å se ut som at noen har rullet ut en løper med nordlys på. Og etter mange forsøk synes jeg neste utgave er blitt bedre. Videre jobber jeg med fjellene som jeg vil ha mørkere. Det tar mye tid, men så er det morsomt når det blir bra til slutt :)


Mystifistisk

Endelig i mål med preikestolbilde :) Etter å ha konferert med en fotograf kom jeg frem til at fjellene skulle være sorte ettersom de ikke får mye lys av nordlyset. Havet har jeg også justert til å se mer levende ut.

Fugler i farta
I tillegg jobber jeg med et annet bilde. Her har en elev fått velge ulike bilder han likte også skal jeg prøve å få det til å "smelte sammen" til et bilde som ser ut som et fotografi. Foreløpig har jeg fått inn tre av fem bilder. Og jobbet mye med farger og gjenskinn. Det gjenstår enda en del, men det begynner å ta form. 



Disse har foreløpig blitt til


Jeg la til et ekorn og en ugle i bildet. 
Det er veldig morsomt å jobbe med denne oppgaven. Men redigeringen tar utrolig mange timer. Og den kan alltid bli pusset mer på.



 Jeg har jobbet mye med å ta vekk alt blått gjenskinn i bilen. Jeg har også justert sporet etter bilen for å få det til å se mer naturlig ut. 

Fugler i farta

Ihuga Ylvis-fans
I det neste bildet ville jeg leke med å endre uttrykket på mennesker. Jeg søkte lenge på pixabay for å finne et bilde av mennesker sett forfra som hadde hoder. Veldig mange bilder var mennesker sett bakfra, de som var forfra hadde ofte fått "kuttet hodet" i bildet. Jeg valgte et bilde av tre menn som mediterer. Deretter fant jeg tre dyrehoder, eller rettere sagt, to dyrehoder og en fugl. Det var vanskelig å få fargene til å stemme, men kjekt når det gikk seg til. 





Disse fire bildene ble til tre mediterende morsomme skapninger. 

Ihuga Ylvis-fans

Flamenco-flamingo
Rektor fikk ønske seg en kombinasjon av bilder til oppgaven. Jeg nevnte at jeg har hatt lyst til å få noe til med påfugl. Da foreslo hun å kombinere en flamingo med en påfugl. Der påfuglhalen med lagt til flamingoen, men fjærene skulle være rosa. Dette er nok det bildet jeg så langt er minst fornøyd med, men ikke alle kan bli like bra. 



For å få det riktig har jeg snudd påfuglen og justert vinkelen slik at det passer til flamingoen. Jeg har duplisert lagene, to lag med flamingo og tre lag med påfugl. I tillegg har jeg justert farger "tint" er satt til -100, toning har fått rosa/ferskenskjær med mengde 41, "fill" har fått rosa/fersken i mengde 20. Hovedhalen (nederste del av halen har fått 78 i "transparency", halen om jeg har lagt lengre opp på fuglen har fått 69 på "transparency" og så har jeg lagt et til lag med flamingoens egen hale mellom disse og den har fått "transparency" på 13.


Å få en glidende overgang mellom lagene er utrolig vanskelig. Jeg har brukt både "stamp"-verktøyet, "blur"-vertøyet og mye cutout-verktøyet. Jeg har forsøkt å få en mer glidende overgang mellom flamengo-fjærene og påfuglfjærene. Så her kommer den siste versjonen. 

Flamenco-flamingo

Guttedrøm
Jeg lot en annen elev velge ulike bilder i pixabay. Han valgte en BMW, en racerbane, en apekatt, en baby og en John Deere. Det går litt raskere for hvert bilde. Men det er fortsatt veldig tidkrevende. 





Dette ble til bildet under

Etter å ha snakket om bildet med eleven om resultatet ble vi enige om å endre det litt. I fellesskap valgte vi ut en til bil, endret på størrelser og flyttet litt om på ting. Eleven ble begeistret å ha fått navnet sitt som registreringsnummer på drømmebilen i løpet. Verktøyene som er brukt her er klippe ut med pensel, stempel med kilde fra andre steder i samme bilde, endring av størrelse og vinkler. I tillegg har jeg justert i farger, særlig på babyen. Optimalt sett skulle jeg fått til skygger under de to BMW-ene, men tiden strakk ikke til.

Guttedrøm

Har du fyr?
Til siste bildet hadde jeg en plan om å la en elevgruppe få velge ut bilder de ville kombinere. Men så hadde jeg nettopp gitt dem en ny oppgave som de skal få vurdering i denne høsten, så deres fokus var ikke helt på plass til å velge bilder. Jeg har allikevel latt meg inspirere av gruppen til bildet. Det er en sjeldent fint sammensatt gjeng som utvikler seg utrolig positivt sammen. Jeg valgte derfor å lage et siste bilde som en hyllest til dem. Noen av momentene i bildet er hentet fra mitt mitt hjemsted Lofoten, mens fyret og delfinene valgte jeg ut fra hvordan de gled inn i bildet. Spekkhoggere kan man se i Lofoten, men jeg vet ikke hvor bildet jeg brukte er tatt.







Disse bildene ble satt sammen med å klippe ut, speile bildet, stemple med farger hentet fra samme "layer" (lag), endre størrelse, fargesammensetninger og endre temperaturen. Jeg har valgt å gi bildet navnet "Har du fyr?" som er en sang jeg er veldig glad i, og som kan være et bilde på å ha noe å navigere etter i livet ditt. Dette skoleåret kan elevgjengen hente trygghet, støtte og ærlighet fra hverandre og meg. Det kan de gjennom våre åpne samtaler, ærlige tilbakemeldinger og oppriktige ønske om å hjelpe hverandre til å bli den beste utgaven av oss selv. 

Har du fyr?

10 kommentarer:

  1. Så spennende med bilder som kombinerer det beste fra to verdener som betyr noe for deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Jeg koser med veldig med denne oppgaven. Selv om den er veldig tidkrevende. Resultatet håper jeg blir både morsomt og spennende.

      Slett
  2. Veldig kult at du kombinerer flere bilder og setter dem sammen. Dette fikk jeg lyst å prøve selv, veldig kreativt! God redigerings jobb som helt sikkert er tidkrevende. Gleder meg til å se alle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for god tilbakemelding :) Jeg prøver å gjøre som oppgaven sier og endrer bildenes mening. Det tar lang tid å få bildene til å "smelte" med hverandre, men jeg har blitt bestevenn med "stamp"-verktøyet, smudge og klipp ut med pensel.

      Slett
  3. Flotte og spennende bilder! Skjønner godt at det har gått mange timer til denne redigeringen. Likte veldig godt bildet med bilen som jeg synes ble veldig bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tar sin tid ja, men veldig morsomt når det til slutt blir bra. Jeg legger jo litt press på meg selv siden det skal stilles ut på skolen. Jeg ønsker at elevene skal få lyst til å lære dette med å se bildene. Kjekt at du liker bilbilde :)

      Slett
  4. Så stilige bilder! Artig at du har har tatt utgangspunkt i så mange forskjellig bilder - og får så forskjellige resultater. Dette ser for meg både vanskelig og tidkrevende ut, og jeg er imponert over resultatene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Dette har vært den største oppgaven så langt for meg. Jo mer tid jeg brukte i redigeringsprogrammet jo mer potensiale og mulige justeringer fant jeg frem til. Og desto mer tid tok redigeringen. Men jeg kjenner nå at jeg har et godt grunnlag for å kunne lære videre redigeringsverktøy til elevene. Noe som har vært viktig for meg i prosessen :)

      Slett
  5. Kule sammensetninger av bilder. Skulle gjerne visst hvilke teknikker du har brukt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har brukt mange ulike teknikker på hvert bilde og jeg tror ikke det er veldig lesevennlig å legge det ut her. Jeg kan sende deg avsnittet i prosessloggen som beskriver hva jeg har gjort :)

      Slett